China Akhirnya Setuju Permintaan Tun Mahathir, Tengok Apa Mereka Cakap!

China Akhirnya Setuju Permintaan Tun Mahathir, Tengok Apa Mereka Cakap! - Salam/Hi sahabat VHarian, Dalam video/artikel kali ini bertajuk China Akhirnya Setuju Permintaan Tun Mahathir, Tengok Apa Mereka Cakap!, kami telah menyediakan konten ini dengan baik untuk anda tonton atau baca dan ambil informasi melaluinya. Semoga isi perkongsian Info Politik, Info Semasa, yang kami kongsikan ini dapat anda fahami. Baiklah, selamat menonton/membaca artikel di bawah. Sekiranya tidak faham, boleh scroll ke bawah untuk terus lihat video/artikel berkenaan.

Tajuk : China Akhirnya Setuju Permintaan Tun Mahathir, Tengok Apa Mereka Cakap!
Link Artikel/Video : China Akhirnya Setuju Permintaan Tun Mahathir, Tengok Apa Mereka Cakap!

Baca juga


China Akhirnya Setuju Permintaan Tun Mahathir, Tengok Apa Mereka Cakap!


Baru-baru ni pertemuan tertutup antara Tun Mahathir, pengurusan tertinggi Proton dan China berjalan lancar di mana China akhirnya setuju dengan permintaan Tun Mahathir. Ini kisah di sebalik pertemuan tersebut. Jom baca.

BAWA PAKAR AUTOMATIF CHINA BUAT BERSAMA PEMBUAT TEMPATAN
Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berhasrat membawa masuk kepakaran pembuatan komponen kereta dari China ke Malaysia untuk memperkasakan teknologi pembuatan tempatan.

Mahathir dalam sidang media berkata, beliau telah berbincang dengan Pengerusi Proton Holdings Bhd yang memiliki kepentingan 49.9 peratus melalui saham Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd mengenai idea tersebut.

“Li bertanya kepada saya, apa Malaysia mahu, jadi saya jelaskan bahawa Proton boleh diuruskan oleh Geely tetapi kami mahu kepakaran pembuatan tempatan juga turut terlibat dalam pembikinan komponen kereta.

“Oleh itu, untuk menaik taraf pengeluaran tempatan, kami mahu Geely membawa masuk kepakaran pengeluar dari China untuk bekerjasama dengan pembuat tempatan, dalam erti kata lain menolong Malaysia untuk hasilkan komponen kereta sendiri…dan Li telah bersetuju,” katanya.

Syed Mokthar menguasai DRB-Hicom, yang memiliki 50.1 peratus saham Proton manakala Geely memegang kepentingan 49.9 peratus.

Dr Mahathir, yang mengasaskan Proton pada 1983 semasa kali pertama sebagai perdana menteri, mengkritik kerajaan BN sebelum ini mengenai perjanjian dengan Geely tahun lalu.

(Sumber: Sinar Harian & KMO)