'Mereka tukar baju, potong rambut anak saya' - Anak hampir diculik 4 warga asing di pusat beli-belah

'Mereka tukar baju, potong rambut anak saya' - Anak hampir diculik 4 warga asing di pusat beli-belah - Salam/Hi sahabat VHarian, Dalam video/artikel kali ini bertajuk 'Mereka tukar baju, potong rambut anak saya' - Anak hampir diculik 4 warga asing di pusat beli-belah, kami telah menyediakan konten ini dengan baik untuk anda tonton atau baca dan ambil informasi melaluinya. Semoga isi perkongsian Info Masyarakat, Info Media Sosial, Info Viral, yang kami kongsikan ini dapat anda fahami. Baiklah, selamat menonton/membaca artikel di bawah. Sekiranya tidak faham, boleh scroll ke bawah untuk terus lihat video/artikel berkenaan.

Tajuk : 'Mereka tukar baju, potong rambut anak saya' - Anak hampir diculik 4 warga asing di pusat beli-belah
Link Artikel/Video : 'Mereka tukar baju, potong rambut anak saya' - Anak hampir diculik 4 warga asing di pusat beli-belah

Baca juga


'Mereka tukar baju, potong rambut anak saya' - Anak hampir diculik 4 warga asing di pusat beli-belah


"Tak sangka pula saya kan menghadapi perkara ini," demikian kata seorang pengguna Facebook, 'Mama Ida You' yang mendakwa anak perempuannya berusia tiga tahun hampir diculik satu keluarga warga asing dalam kejadian di sebuah pusat beli belah di Johor. 

Menurutnya, kehadiran sekeluarga warga asing itu disedarinya menyebab dia berasa kurang selamat dan terus menggenggam kuat tangan anaknya. 

"Selama ini saya baca saja kes cubaan menculik kanak-kanak ini dan yang terbaru, dua hari lepas di mana negro cuba menculik kanak-kanak di Taman Universiti itu. Tak sangka pula saya akan menghadapi perkara ini. 

"Semasa saya membawa anak saya, Raysha Helena, 3, ke Paradigm Mall, Skudai, semasa saya memilih baju untuk baby Raysha, saya menyedari ada satu keluarga negro bersama dengan dua anak lelaki mereka yang berusia lingkungan belasan tahun berhampiran. 

"Saya terus pegang erat tangan Raysha. Hati gerun juga sebab suami tiada bersama pada waktu itu. Hanya saya dan Raysha sahaja bershopping," tulisnya. 

Bagaimanapun, fokus si ibu terganggu apabila salah seorang daripada keluarga itu tampil bertanya lokasi pengurup  wang, dipercayai sebagai usaha untuk mengalihkan perhatian mangsa, lalu menculik anaknya. 

"Bila saya nak buat pembayaran untuk baju Raysha di kaunter, tiba-tiba saja perempuan negro itu bertanya di mana lokasi Money Changer di dalam Paradigm Mall itu. 

"Sedang saya sibuk menerangkan arah tepat itu, saya tak sedar terlepas tangan baby Raysha. Perempuan negro itu kemudian pergi begitu sahaja dan masa itulah saya teringat pada Raysha. 

"Saya menjerit memanggil nama Raysha dalam kedai baju itu dengan budak-budak kedai baju itu turut membantu mencari anak saya. Hati saya dah meratap sedih, berdoa banyak-banyak dalam hati agar Raysha ditemui," tulisnya 

Setelah beberapa ketika cuba mencari, wanita berkenaan ternampak dua budak lelaki negro bersama keluarganya tadi sedang membawa seorang budak perempuan bersama mereka. 
Hasil pengamatan pada tanda lahir pada kanak-kanak itu, si ibu terus menjerit meminta pertolongan orang ramai untuk menghalang keluarga penculik itu. 

"Allah bantu saya. Saya nampak dua budak lelaki negro itu heret seorang budak perempuan menghala ke lif dan ibu bapa (negro) mereka menunggu di depan lif 

"Budak perempuan yang kena heret itu berambut pendek tetapi Raysha berambut panjang. Siap pakai gown lain dari baju Raysha semasa saya bawa dia keluar. 

"Allah nak tunjuk pada saya. Tiba-tiba dari bawah itu ternampak tompok coklat pada betis belakang dan saya kenal tanda lahir Raysha itu cuma ada satu tompok coklat di bahagian betis kanan. 

"Saya tak tunggu lama. Minta orang halang negro itu bawa anak saya ke arah lif. Budak-budak pekerja kedai baju itu pun tolong juga kejar negro sekeluarga itu.

"Menyedari dikejar, mereka campak Raysha ke tepi dan mereka melarikan diri melalui pintu kecemasan dan exit ke arah tempat letak kereta, tulisnya. 


Namun, ibu kanak-kanak itu kecewa apabila ada seorang lelaki yang menghalang mereka dari terus mengejar suspek.

"Yang bodohnya, siap ada seorang lelaki pula yang menghalang budak-budak itu dari terus mengejar negro terbabit. Siap bagi nasihat suruh istighfar, istiqomah, muhasabah diri dan negara ada undang-undang bagai. 

"Geram pula tengok bangsa sendiri yagn tak nak tolong orang dalam kesusahan. Akhirnya keluarga negro itu terlepas begitu sahaja. 

"Saya peluk Raysha yang dah kena gunting rambut oleh negro terbabit. Saya call suami pada masa itu juga dan suruh datang dan bawa pergi balai untuk buat laporan polis. 

"Aduhai, apalah nak jadi ini. Semakin takut nak bawa anak-anak keluar," tulisnya.

Sumber: Mama Ida You, Andrew Ng Koon Dah
Kredit TR